یک  متاآنالیز بزرگ نشان داد که افراد مبتلا به دیابت پیشرفته، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی ازSARS-CoV-2  قرار دارند

29 آوریل 2021- یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز جدید که در مجله ی Diabetologia، منتشر شده است، نشان می دهد که خطر مرگ برای بیمارانی که دوره دیابت پیشرفته تری دارند، در صورت آلوده شدن به SARS-CoV-2، بیشتر است. در این بازنگری 22 مطالعه و اطلاعات 17687 نفر، توسط دکتر سابرینا شلزینگر و همکارانش از مرکز دیابت آلمان و مرکز تحقیقات دیابت Leibniz در دانشگاهHeinrich Heine  در دوسلدورف، تجزیه و تحلیل شد.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که مرگ مرتبط باCOVID-19 در افراد دیابتی مشابه مواردی است که در جمعیت عمومی بدون دیابت مشاهده می شود. احتمال مرگ بر اثر COVID-19 در مردان مبتلا به دیابت 28٪ بیشتر از زنان مبتلا به دیابت و در افراد بالای 65 سال مبتلا به دیابت بیش از سه برابر بیشتر از افراد مبتلا به دیابت زیر این سن است. با هر 5 سال افزایش سن، خطر نسبی مرگ ناشی ازCOVID-19 ، در افراد مبتلا به دیابت 43٪ افزایش می یابد.

فقط در تعداد کمی از 22 مطالعه، فاکتورهای خاص دیابت که با COVID-19 مرتبط هستند، بررسی شده بود، بهمین دلیل نویسندگان خواستار بررسی بیشتر این عوامل برای بهبود قدرت شواهد شدند. قوی ترین ارتباط برای سطح قند خون مساوی یا بیش از 11 میلی مول در لیتر در هنگام بستری، با مرگ مشاهده شد، با 8.6 برابر افزایش خطر مرگ در مقایسه با قند خون کمتر از6 میلی مول در لیتر، با قدرت شواهد متوسط ​​که فقط از دو مطالعه از 22 مطالعه، نتیجه گیری شد.

احتمال مرگ با COVID-19، برای بیمارانی که برای کنترل دیابت خود از انسولین استفاده می کردند (از 5 مطالعه) 75 درصد بیشتر از افرادی بود که تحت درمان با انسولین نبودند. استفاده از انسولین معمولاً روند پیشرفته تری از دیابت را نشان می دهد. برعکس، احتمال مرگ با COVID-19، برای افرادی که دیابت خود را با متفورمین معالجه می کردند (خط اول درمان برای بیشتر موارد دیابت نوع 2) 50 درصد کمتر از افرادی بود که از متفورمین استفاده نمی کردند(از 4 مطالعه).

همانطور که در مورد جمعیت عمومی فاقد دیابت، ابتلای قبلی به سایر بیماریها، خطر مرگ ناشی ازCOVID-19  را افزایش می داد، در مبتلایان به دیابت نیز همینطور است. بیماری های قلبی عروقی (با 56 درصد، از 8 مطالعه) ، بیماری مزمن کلیوی (با 93 درصد، از 6 مطالعه) و بیماری انسدادی مزمن ریوی (با 40 درصد، از 5 مطالعه) همه خطر مرگ ناشی از COVID-19 را در افراد مبتلا به دیابت افزایش می دهند.

نویسندگان می گویند: در نتیجه، بررسی سیستماتیک زنده و متاآنالیز ما بهترین شواهد را در مورد ارتباط بین فنوتیپ افراد مبتلا به دیابت با موارد تایید شده ی آلودگی بهSARS-CoV-2 ، شدتCOVID-19 ، و مرگ مرتبط با COVID-19 ارائه می دهد.

آنها اضافه کردند که جنسیت مرد، سن بالاتر و ابتلای قبلی به برخی از بیماریها، و همچنین درمان با انسولین، که بیشتر این موارد شاخص بالقوه ای برای دوره ی پیشرفته تر دیابت هستند، با افزایش خطر مرگ ناشی از COVID-19 و شدت بالاتر بیماری COVID-19 در افراد مبتلا به دیابت مرتبط است، در حالی که استفاده از متفورمین با خطر کمتری برای مرگ ناشی از COVID-19، همراه می باشد.

آنها نتیجه گیری کردند که برای تقویت شواهد، مطالعات اولیه ی بیشتری برای بررسی عوامل خطر خاص دیابت، از جمله نوع و مدت ابتلا به دیابت یا ابتلای قبلی به بیماریهای دیگر و در نظر گرفتن متغیرهای مهم مورد نیاز است. ما به طور مداوم این گزارش را بمنظور تقویت شواهدی از ارتباطات بررسی شده و بررسی نتایج بیشتر، مانند عوارض طولانی مدت ناشی از COVID-19 برای افراد دیابتی، به روز رسانی می کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-covid-large-meta-analysis-people-advanced.html